Autem na Istrii – Výbava, poplatky, cesta

Moře, sluníčko a zasloužený odpočinek. Někteří si ale pomyslí – dálnice, poplatky a nekonečná cesta. Sepsali jsme pro vás tři varianty cest, jak se dostanete autem na Istrii. V každé z nich najdete nějaký zajímavý tip na příjemnou zastávku. Z cesty již také nemusíte mít strach, v tomto článku najdete, jaké poplatky vás čekají a kde je možné se jim vyhnout.

Povinná výbava na cestu?

Před tím než vyrazíte na silnice si zkontrolujte, zda máte tuto výbavu, která je povinná ve státech, kterými budete projíždět.

• Výstražný trojúhelník
  • Autolékárnička
  • Reflexní vesta (pro každého člena posádky)

Pozor! Palubní kamery jsou v Rakousku zakázány.

Natankujte si v ČR dostatek paliva, vyjde vás to nejvýhodněji. Když se cítíte ospalí, zastavte si, nebo se vyměňte se spolujezdcem. Můžete také využít našich navrhovaných zastávek. Na cestu vám stačí občanský průkaz nebo pas. Zvířata musí být naočkovaná a čipovaná.

Dálniční známky

Dálniční známky doporučujeme kupovat dopředu na čerpacích stanicích před hranicemi, aby se nestalo, že se najednou ocitnete po zpoplatněné silnici (vlastní zkušenost). Další čerpací stanice může být až o několik desítek kilometrů dál a člověk nikdy neví.

Za rakouskou dálniční známku na 10 dní zaplatíte 9,40 €, což je 250 Kč. Dvouměsíční vás pak vyjde na 27,40 € (cca 730 Kč).

Na slovinské dálnice lze však koupit jen buďto týdenní známka za 15 € (cca 400 Kč) nebo rovnou měsíční za 30 € (cca 800 Kč).

V Chorvatsku se platí mýtné za ujetý úsek. Například z Umagu do Puly je dálnice zpoplatněná cenou 51 kn, v přepočtu je to okolo 180 Kč.

Linz – Salzburg – Villach – Ljubljana – Umag – Pula

Z Lince vás povede dálnice okolo jezer jako jsou Attersee a Mondsee. Už kolem Salzburgu budete moci obdivovat krásná horská panoramata.

Doporučujeme krátkou (cca 30 minut), ale velmi příjemnou zastávku uGollingerského vodopádu (stačí jen sjet z dálnice). Vstup stojí 5 € pro dospělého, ale jistě budete nadšeni. Pěší stezka vede až nahoru k vodopádu, můžete ho tedy obdivovat ze všech stran.

Po osvěžující zastávce na plánované trase čekají placené tunely – Tauernský a Katschberský, za které se platí 11,50 € (cca 300 Kč). Pokud se takovému výdaji chcete vyhnout, lze zvolit objížďku přes Radstadt a St Michael im Lungau.

Další placený tunel Krankenwanken čeká na hranicích se Slovinskem. Jeho průjezd stojí 7,20 € (cca 190 Kč), nebo můžete jet přes objížďku okolo Faaker see.

Až budete projíždět okolo města Bled, doporučujeme sjet z dálnice a udělat si malou přestávku u bledského jezera s panoramaty Julských Alp. Jeho dominantou je zámek na malém ostrůvku zasazený přímo v ledovcové čisté vodě.

Zbytek cesty přes Ljubljanu ubíhá rychle díky nádherným výhledům. Pár kilometrů za hranicemi v dálničním uzlu Umag začíná takzvaný Istrijský ypsilon. Tato dálnice vede okolo různých letovisek až k Pule a je zpoplatněna mýtným.

Celkové poplatky za tuto cestu i se známkami vyjdou na cca 1300 Kč.

Villach – NP Triglav – Tolmin – Umag – Pula

Z Villachu doporučuji odbočit směrem na Podkoren, vyhnete se tak placenému úseku na hranicích.

Po návštěvě Triglavského parku pak můžete pokračovat z obce Tolmin. Buďto kousek po italské straně podél moře, nebo se napojit na slovinskou dálnici, to záleží jen na vašem uvážení.

Od Umagu se napojíte na chorvatskou dálnici, zaplatíte mýtné a už je to jen kousek od cílové destinace.

Poplatky za tuto cestu se vším všudy vyjdou na cca 1100 Kč.

Zastávky v NP Triglav

I cesta za dovolenou může být krásná. Není teda na škodu se zastavit na pár dní v Národním parku Triglav. Věříme, že vás naše tipy nadchnou!

Až budete projíždět okolo malé přírodní rezervace Zelenci, zastavte se na procházku ke smaragdově modrému jezírku.

Když přejedete pár kilometrů za hranice Itálie, naleznete ukryté v lesích dvě křišťálově čistá jezera Lago di Fusine. Na konci silnice je park s grilem a velké parkoviště, kde je možné přespat.

Další možností na přespání u jezera nabízí Lago del Predil, toto místo je sice poměrně vyhlášené, ale lze od něj vyjet vzhůru k jednomu z nejhezčích výhledů na Mangart.

Dalším lákadlem, které NP Triglav nabízí je Vršič pass s dechberoucími výhledy, na které vás bude provázet řeka Soča. Ta je většinou vyhledávaná díky nabídce raftování.

Pokud zavítáte do srdce národního parku k Bohinjskému jezeru, nemůžete udělat špatnou volbu. Modré čisté jezero obklopeno slovinskými horami jistě stojí za návštěvu.

Vídeň – Graz – Maribor – Ljubljana – Umag – Pula

Nejčastěji se využívají hraniční přechody ve Znojmě nebo Mikulově. Tato varianta je výhodná především pro turisty z východní části Čech.

Dále průjezd z Vídně přes Graz (Štýrský Hradec) je naprosto bezproblémový, pokud zde nedělají nějaké opravy. Žádné poplatky se zde platit nemusí. Poté následuje už jen koupě slovinské dálniční známky a přejezd hranic.

Přejezd okolo Ljubljany je také klidný, zde chybí jen krátké úseky dálnice. To však doplňuje ohromující výhled na Julské Alpy.

V Postojně se nacházejí známé velké vápencové jeskyně s krápníky, můžete je tedy využít pro krátkou zastávku. Pokud chcete s odpočinkem ještě chvilku počkat, doporučujeme slovinské přímořské městečko Koper s historickým centrem.

Nyní vás už čeká jen slovinsko-chorvatský hraniční přechod. Od kterého se vydáte k dopravnímu uzlu Umag, kde najedete na zpoplatněnou dálnici.

Celkové poplatky za tuto cestu i se známkami vyjdou na cca 830 Kč.

Aktuální situace po Koronaviru

Vstup do Chorvatska je pro české občany v současné době volný. Nemusíte do karantény, ani předkládat negativní test na koronavirus. Památky jsou většinou také otevřené a těší se na turisty.

Pro rychlejší odbavení na hranicích je vyžadován elektronický formulář s kontaktními údaji a místem pobytu. Řidič jej může ještě před cestou vyplnit pro celé auto. V případě jeho kontroly se vyhnete sepisování na místě a mohou vás zařadit i zařadit do rychlejšího odbavovacího pruhu.